Zepsucie obyczajów, deprawacja dzieci, rozwiązłość i niesakramentalne związki, profanacje Najświętszego Sakramentu, kryzys powołań i utrudniony dostęp do sakramentów - jako skutek działalności sekt masońskich - taką wizję XX w. otrzymała hiszpańska zakonnica na początku XVII w. w klasztorze w Quito, stolicy Ekwadoru.
Mariana Francisca Torres y Berriochoa (1563--1635) była dzieckiem niezwykłej urody i pobożności. Z upodobaniem godzinami adorowała Najświętszy Sakrament. Ze względu na swoją duchową dojrzałość, mając 9 lat, przystąpiła do Pierwszej Komunii Świętej. Tego dnia przeżyła pierwszą ekstazę i duchowe "zaręczyny" z Chrystusem, a Matka Boża pokazała, że jej powołaniem jest życie w zgromadzeniu sióstr Niepokalanego Poczęcia (koncepcjonistek).
W jej życiorysie, znanym jedynie z odpisu dzieła hiszpańskiego jezuity o. Manuela Sousy Pereiry († 1790), znajdziemy sporo nadprzyrodzonych zdarzeń oraz opisów z jej życia, które stały się podstawą do podjęcia procesu beatyfikacyjnego wizjonerki. Ze względu na brak dostępu do oryginalnych źródeł nie jest możliwa jednoznaczna weryfikacja tych zdarzeń. Niemniej jednak, niektóre fakty mogą wskazywać na autentyczność przesłania, jak zachowanie ciała i habitu s. Mariany w nienaruszonym stanie oraz kult Matki Bożej Pomyślności, zaaprobowany przez biskupa ekwadorskiej stolicy Quito, wraz z wystawianą do publicznej czci cudowną figurą Matki Bożej Pomyślności (wykonaną według wizji s. Mariany) trzy razy w ciągu roku: podczas nowenny przed świętem Matki Bożej Gromnicznej (2 lutego) oraz w miesiącach maryjnych - w maju i październiku.
Prorocze zapowiedzi, spisane przez jezuitę, budzą podejrzenia o reinterpretację oryginalnych przesłań, przekazanych za pośrednictwem s. Mariany, a dotyczących losów klasztoru koncepcjonistek w Quito, historii Ekwadoru oraz dziejów Kościoła w XX w.
Dokładne wskazanie miejsca i czasu śmierci katolickiego prezydenta Ekwadoru, informacje o uwięzieniu papieża w Państwie Watykańskim, zapowiedź ogłoszenia dogmatów o nieomylności papieża i o Niepokalanym Poczęciu Maryi - wyglądają jakby były pisane z perspektywy świadka tych wydarzeń. Podobnie przekazy, mówiące o działalności masonerii, zepsucia obyczajów i kryzysu w Kościele, choć bardziej ogólnikowe, przez swą terminologię i sposób przedstawiania tych kwestii również wskazują na autora żyjącego pod koniec XX w. Niemniej jednak, ze względu na wymowę tych przesłań, warto na nie zwrócić uwagę i wyciągnąć moralne wnioski, które mogą się przyczynić do nawrócenia i uświęcenia własnego i innych.
Maryjne wizje
Według dostępnych źródeł, w latach 1588-1634 Matka Boża siedem razy miała objawić się s. Marianie, przekazując jej informacje o przyszłości Ekwadoru, Kościoła i klasztoru, którego była przełożoną.
Pierwsza wizja przypomniała siostrze, że Maryja jest z nią w jej wielkim cierpieniu i utrapieniu, i że ma moc pokonania węża-szatana, czego znakiem była agonia siostry w drugą środę września 1589 r., jej śmierć w piątkowe popołudnie oraz powrót do życia w niedzielny poranek.
Trwający od 1592 r. klimat buntu, sporów i oskarżeń w klasztorze leżał u podstaw drugiego objawienia (2 lutego 1594 r.), w którym Maryja przedstawiła się jako Matka Pomyślności i Królowa Zwycięstwa, powstrzymująca z pomocą Jezusa, Jej Syna, rękę Bożej sprawiedliwości.
Lata 1599-1610 były okresem największych i najbardziej dramatycznych niepokojów w klasztorze [...].
Cały artykuł przeczytasz w papierowym wydaniu RYCERZ MŁODYCH - 4(96)2023 | Masoneria i Quito, s. 10